کیفیت لاستیک (تایر) لیفتراک و تأثیر آن در راندمان کار:
لاستیک لیفتراک بخش نهایی سیستم انتقال قدرت از موتور به شمار میرود و وظیفه مهم در جابجایی و کاربری لیفتراک را بر عهده دارد. بنابراین انتخاب لاستیک مناسب لیفتراک و تلاش در جهت حفظ و نگهداری آن از مهمترین عوامل برای عملکرد مطلوب آن خواهد بود.
برخلاف تایرهای خودرو، وظیفه لاستیک لیفتراک فقط جابجایی دستگاه در محل کارخانه و یا انبارها نیست، بلکه لاستیک لیفتراک برای تضمین ثبات، استحکام و ایمنی لیفتراک ضروری است.
لاستیکهای با کیفیت بالا میتوانند هربار پانزده درصد بار بیشتری را حمل کنند. لاستیکهایی که کارخانههای سازنده آنها بر روی کیفیت لاستیکهای خود تمرکز بیشتری دارند شاید از لحاظ قیمت کمی گران به نظر بیایند. اما نسبت به نمونههای ارزانتر، کیفیت بهتر و استحکام و ایمنی و عمر بالاتری دارند.
لاستیکهای با کیفیت بالا راندمان کار را بالا برده و بهروری را افزایش میدهند. بنابراین بهترین سرمایه گذاری برای خرید لاستیک جهت مصرف کنندگان به شمار میروند.
درست است که لاستیک لیفتراک ارزان، قیمت کمتری دارد اما به خاطر استفاده از مواد بیکیفیت در ساختار لاستیک، عمر کمتر و استهلاک بالا داشته و به تعویض بیشتر در طول سال و هزینه نگهداری بالا نیاز خواهد داشت. بنابرین در هنگام خرید علاوه بر قیمت، کیفیت کالا نیز مد نظر باشد.
وظایف و نقش لاستیک لیفتراک
نیرو توسط سیستم موتور لیفتراک تولید شده و به وسیله سیستم تعلیق که نقش ارتباطی دارد به سیستم انتقال قدرت میرسد که قبلاً در همین سایت در خصوص آن شرح داده شد. (جهت مطالعه کلیک کنید). این نیرو که در موتور تولید و با دیفرانسیل به چرخها منتقل شده بود به تنهایی قادر نیست در برابر اصطکاکی که وزن لیفتراک و بار آن ایجاد میکند مقابله کند. از این رو نیاز است تا وزن و اصطکاک لیفتراک با زمین کاسته شود. این کار به وسیله تایرهای لیفتراک تسهیل میشود. در این بخش به بررسی انواع تایر و لاستیک لیفتراک و وظایف آن بپردازیم.
تایر یا لاستیک لیفتراک، از جمله قطعات لاستیکی میباشد که برروی چرخ وسیلهٔ نقلیه سوار میشود، به نحوی که با سطح زمین همواره در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از زمین و تحمل بار واردشده از بدنه و موتور و سایر اجزای لیفتراک، حرکت چرخ و جابهجایی وسیلهٔ نقلیه را بسیار آسان میکند.
بیشتر تایرها با هوا پُر میشوند و از لاستیک یا پلاستیکهای مصنوعی، که رفتاری مشابه لاستیک دارند، ساخته میشوند. درواقع لاستیک یا تایر بخشی از بدنه یک لیفتراک یا وسیلهٔ نقلیهٔ است که به صورت حلقه، دُور چرخ لیفتراک قرار گرفته است.
تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر لیفتراک در زمانی که چرخ در تماس با زمین است ایجاد شدهاند و نیز به عنوان آخرین عضو از سیستم انتقال قدرت میباشند که نقش مهمی را در کنترل لیفتراک بر عهده دارند. پس انتخاب لاستیک و نگهداری آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر سیستم نیرو محسوب میگردد.
یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک میباشد، چرا که تنها ۵ درصد وزن لیفتراک روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد لاستیک تحمل میکند. تایرها عملاً نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا را تحمل میکنند، پس باید داری ویژگیهای خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد.
یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد، لغزندگی زمین و سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود. نحوه فرمان دادن و هدایت و شتاب گیری و ترمز کردن مطلوب خودرو به سطح جاده و آج لاستیکی بستگی دارد.
وقتی سرعت لیفتراک کم و بار آن ناچیز و سطح زمین عادی باشد کیفیت لاستیک چندان محسوس نیست، اما در سرعت و بار زیاد و در زمینهای کم اصطکاک مثلاً یخ زده و لغزنده، کنترل و هدایت مطمئن لیفتراک به لاستیک خوب بستگی دارد.
لاستیک باید به اندازه کافی پهن باشد تا نیروی وارد شده از طرف زمین و وزن شاسی را تحمل کند و نیز نرم و انعطاف پذیر باشد تا ضربات اولیه جاده را مانند فنر جذب کند.
از مسائل مورد توجه و مهم وزن رینگ و تایر است. از آنجایی که این وزن، شامل سیستم فنربندی لیفتراک نمیشود، هنگام رویارویی با دست اندازها و دیگر نارساییهای مسیر، فشار بیشتری به فنربندی لیفتراک وارد میکند. پس هر چه رینگ و تایر سبک تری داشته باشیم، سواری بهتر و ایمنی بیشتری خواهیم داشت.
ساختمان و انواع لاستیک (تایر) لیفتراک
تایرها از همگذاری لایههای لاستیک در قالبهای فلزی ساخته میشوند، این لایهها در دمای زیاد زیر پرسهای سنگین قرار گرفته و با لایههای فلزی نیز مقاومسازی میشوند. لایه گذاریهای مختلفی در تایرها انجام میشود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع (بایاس) و رادیال است.
زاویه دار متقاطع یا بایاس: این لاستیکها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند.
رادیال: یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی، خنک در سرعتهای زیاد، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد (در خودروهای دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمیشود).
در فرآیند ساخت تایر لیفتراک، برای ایجاد استحکام زیاد دو حلقۀ سیمی انتخاب میکنند و لایهها را به دور آنها میپیچانند؛ این حلقهها روی تکیه گاه رینگ قرار گرفته سبب اسقرار لاستیک در رینگ میشود.
همانطور که در این صفحه از سایت تاپکولیفت اشاره شده، تایرها خود در دو نوع کلی «بادی و غیر بادی» تقسیم میشوند. تایرهای بادی خود از دو گروه کلی تیوبدار (بایاس) و تیوبلس (رادیال) تشکیل شده است.
در نوع غیر بادی به دو گروه تایرهای توپر (جامد یا SOLID) که معمولاً در دستگاههای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و تایرهای «پلی اورتان» که به تازگی اختراع شده اند قابل تقسیم است.
ساختار ظاهری تایر لیفتراک (لاستیک) تشکیل شده از
آج (رویه)، منجید (کارکاس)، بدنه (دیواره)، طوقه (بید)
مواد تشکیل دهنده تایر لیفتراک (لاستیک) شامل
انواع کائوچو، دوده، نخ، سیم، روغن، گوگرد، شتابدهندهها، محافظت کنندهها و…
لاستیک از کائوچو، لایههای استیل و مقداری پشم طبیعی تشکیل شده است، و این مواد تشکیلدهنده سبب میشود تا بتوان بسیاری از لاستیکها را بازیافت کرد.
بازیافت لاستیک لیفتراک
امروزه کشورهای توسعهیافته پس از فرسوده شدن لاستیک، آن را کاملاً بازیافت میکنند. جالب است که حتی نوارهای استیل بکار رفته در آن نیز به دلیل مرغوبیت دوباره قابل بازیافت هستند و همچنین پشم داخل لاستیک به این دلیل که یک ماده طبیعی است، بازیافت میشود.
لایههای لاستیکی یا همان قسمت رویه تایرها هم میتوانند آسیاب شوند. با آسیاب شدن این لاستیکها میتوان از آنها برای ساخت کفپوشهای پلاستیکی پیادهرو و پارکها استفاده کرد. البته آسیاب شدن باید در کنار اختلاط با ماسهها و طی یک فرآیند کلی صورت بگیرد. این لاستیکها هم دارای اصطکاک کمتری هستند و هم خطر لغزش در آنها بسیار کاهش مییابد.
عوامل مخرب تاثیر گذار روی لاستیک لیفتراک
لاستیکهای بی کیفیت و ارزان
فشار بیش از حد استاندارد
تاریخ انقضای لاستیک لیفتراک
عدم انتخاب لاستیک مناسب برای کار و محیط مورد استفاده خود
جدول راهنمای انتخاب لاستیک لیفتراک
لاستیک لیفتراک البرز ایران ALBORZ |
لاستیک لیفتراک تیرون کرهTIRON |
لاستیک لیفتراک نکسن کره NEXEN |
لاستیک لیفتراک بی کی تی هند BKT |
لاستیک لیفتراک اوزکا ترکیه OZKA |
لاستیک لیفتراک آرمور چین ARMOUR |
لاستیک لیفتراک لینگ لانگ چین LINGLONG |
لاستیک لیفتراک دلی اندونزی DELI |
ردیف |
نوع لیفتراک |
سایز لاستیک جلو لیفتراک |
سایز لاستیک عقب لیفتراک |
۱ |
لاستیک لیفتراک ۱/۵ تن |
6-50-10-14PR |
5. 00-8-10PR |
۲ |
لاستیک لیفتراک ۱/۸ تن |
6-50-10-14PR |
5. 00-8-10PR |
۳ |
لاستیک لیفتراک ۲ تن |
6-50-10-14PR |
5. 00-8-10PR |
۴ |
لاستیک لیفتراک ۲/۵ تن |
28. 9-15-14PR |
6. 50-10-14PR |
۵ |
لاستیک لیفتراک ۳ تن |
28. 9-15-14PR |
6. 50-10-14PR |
۶ |
لاستیک لیفتراک ۳/۵ تن |
28. 9-15-14PR |
6. 50-10-14PR |
۷ |
لاستیک لیفتراک ۴ تن |
8. 25-15-20PR |
7. 00-12-14PR |
۸ |
لاستیک لیفتراک ۵ تن |
8. 25-15-20PR |
7. 00-12-14PR |
۹ |
لاستیک لیفتراک ۷ تن |
8. 25-15-14PR |
8. 25-15-14PR |
۱۰ |
لاستیک لیفتراک ۱۰ تن |
9. 00-20-14PR |
9. 00-20-14PR |
کارخانه اوزکا ترکیه تولید کننده انواع لاستیکهای لیفتراکی، کشاورزی، راه سازی از سال ۱۹۹۱میلادی تأسیس و فعالیت خود را در زمینه تولید انواع لاستیکهای ذکر شده شروع کرده است. معرفی اجمالی این برند را در اینجا بخوانید.
شرکت تاپکولیفت تبریز نظر به اهمیت صنعت جابه جایی مواد در اجرا و پیشبرد اهداف والای پروژههای ملی و صنعتی کشور با هدف ایجاد یک مجموعه متخصص در زمینه فروش انواع لاستیک ماشین آلات راهسازی (لودر، بیل بکهو، گریدر، بابکت و…) و همچنین انواع لاستیک کشاورزی و صنعتی و لاستیک لیفتراک (لاستیک توپر لیفتراک و لاستیک بادی لیفتراک) با برندهای معتبر جهانی نظیر ژاپن، کره، اندونزی در سایزهای مختلف، اقدام به فروش و ارسال این نوع لاستیکها به تمام نقاط کشور نموده است.
با توجه به اینکه کیفیت برتر باعث افزایش بهره وری و سهم فروش در بازار به صورت دراز مدت و پایدار و هم چنین بقاء و موفقیت یک فروشگاه میشود لذا محصولات ارائه شده دارای بهترین کیفیت قیمتی رقابتی میباشند و این شرکت توانسته است نظر مشتریان خود را جلب نماید.
واحد فروش شرکت تاپکولیفت تبریز لاستیک لیفتراک با برند اوزکا ترکیه را در سایزهای زیر ارائه مینماید:
لاستیک لیفتراک اوزکا 600. 9
لاستیک لیفتراک اوزکا 700. 12
لاستیک لیفتراک اوزکا 8. 15. 15
لاستیک لیفتراک اوزکا 6. 50. 10
لاستیک لیفتراک اوزکا 8. 25. 15
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لاستیکهای لیفتراک و بالابرهای الکتریکی دیگر و یا تمایل به خرید در انواع برندهای مختلف، با کارشناسان ما در شرکت تاپکولیفت در ارتباط باشید.
شایان ذکر است برای اینکه متحمل هزینه بیشتر نشوید و بهره وری لاستیک لیفتراک خود را بالا ببرید، راهکارهای مفیدی در مقاله دیگر ما در همین سایت ارایه شده است که می توانید با کلیک روی این لینک، مطالعه نمایید.