دیفرانسیل لیفتراک

دیفرانسیل لیفتراک از تعدادی قطعات مانند چرخ دنده پینیون، چرخ دنده حلقه، چرخ دنده های جانبی/عنکبوتی، مجموعه کیس دیفرانسیل، محور محرک عقب و یاتاقان ها و محفظه محور تشکیل شده است. چرخ دنده پینیون انتقال نیرو را از محور محرک به چرخ دنده حلقه انجام می دهد. چرخ دنده حلقه بیشتر آن را به مجموعه کیس دیفرانسیل منتقل می کند. چرخ دنده‌های جانبی/عنکبوتی حرکت چرخ‌های محرک را تسهیل می‌کنند تا در حین چرخش، به‌طور مستقل بچرخند. مونتاژ کیس دیفرانسیل برای نگه داشتن چرخ دنده حلقه و سایر اجزایی که محور عقب را به حرکت در می آورند، عمل می کند. محورهای محرک عقب محورهای فولادی هستند که گشتاور را به چرخ های محرک منتقل می کنند. بلبرینگ های محور عقب بین محور و محفظه محور قرار می گیرند. در حالی که محفظه اکسل مجموعه محور عقب و قطعات آن را محصور و پشتیبانی می کند.

درک پدیده چرخ‌های لیفتراک که با سرعت‌های مختلف می‌چرخند دشوار به نظر می‌رسد. در واقع، هر بار در طول رانندگی این اتفاق نمی افتد. این پدیده زمانی که لیفتراک ها بپیچند خود را نشان می دهد. در حین چرخش، هر دو چرخ محرک با سرعت یکسانی نمی‌چرخند، زیرا در صورت چرخش، احتمال لغزش یکی از لاستیک‌ها وجود دارد که باعث تصادف برای لیفتراک شود. در حین چرخش، هر دو چرخ محرک (جلو یا عقب) باید مسافت های متفاوتی را طی کنند، زیرا لاستیک داخلی در مقایسه با لاستیک بیرونی مسافت کمتری را طی می کند. بنابراین از آنجایی که چرخش را همزمان انجام می دهند، سرعت تایر داخلی باید کمتر از بیرونی باشد. اینجاست که دیفرانسیل وارد عمل می شود.

وظیفه دیفرانسیل لیفتراک

دیفرانسیل لیفتراک سه کار مهم انجام می دهد. انتقال نیرو از موتور به محوری که چرخ ها را حرکت می دهد و دوم کنترل و کاهنده سرعت لیفتراک از گیربکس به سمت چرخ ها عمل می کند و سوم به چرخ ها اجازه می دهد با سرعت های متفاوت از یکدیگر حرکت کنند. چرخ دنده های دیفرانسیل لیفتراک، سرعت گردش هر چرخ را جداگانه تنظیم می کند. چرخ های داخلی و خارجی را با سرعت های مختلف به حرکت در می آورد و کشش مثبت را برای هر دو به ارمغان می آورد.

گاهی اوقات، دیفرانسیل از دنده استفاده می کند و به دو صورت عمل می کند: دو خروجی ارائه می دهد و یک ورودی دریافت می کند. روش دیگری که دیفرانسیل عمل می کند ترکیب دو ورودی است تا بتوان خروجی ای تولید کرد که تفاوت، مجموع یا میانگین ورودی ها باشد. دیفرانسیل لیفتراک به همه لاستیک ها اجازه می دهد تا با سرعت های مختلف بچرخند در حالی که برای هر یک از آنها گشتاور برابر ایجاد می کند.

هنگام حرکت در گوشه ها، چرخ های لیفتراک با سرعت های متفاوتی می چرخند. اگر دیفرانسیل لیفتراک نباشد، کشیدگی چرخ بیرونی و یا چرخش چرخ داخلی اتفاق خواهد افتاد که باعث فشار روی سیستم محرکه می شود و باعث هندلینگ غیرقابل پیش بینی، رانندگی دشوار و خرابی کف زمین و لاستیک ها می شود.

از کجا بفهمیم که دیفرانسیل لیفتراک دچار مشکل شده است؟

۱) در جابجایی لیفتراک خصوصا در هنگام چرخش اشکال وجود دارد.
۲) حرکات چرخ دنده ها را احساس می کنید.
۳) صدای کوبیدن، زمزمه، خراشیدن و ناله می شنوید.
۴) بوی سوختگی می آید.

کاری که باید در هنگام خرابی دیفرانسیل انجام دهیم:

۱) اولین اقدام، سرمایه گذاری روی خرید یک دیفرانسیل با کیفیت بالاست.
۲) فقط تکنسین های ماهر باید مشکلات دیفرانسیل لیفتراک شما را بازرسی کنند. برای این کار با تاپکولیفت در تماس باشید.

چه چیزی ممکن است دیفرانسیل لیفتراک را خراب کند؟

دیفرانسیل لیفتراک همانند تمام قطعات دیگر لیفتراک در معرض فشار، اصطکاک و سایش قرار دارد. ممکن است استفاده از روغن نامناسب، عدم رسیدگی به روغن دیفرانسیل و یا زنگ زدگی چرخ دنده های آن در اثر نفوذ قطرات آب یا رطوبت محیط باعث خرابی دیفرانسیل لیفتراک در طول گذشت زمان گردد. وقتی که آب وارد شود، روان کننده دیفرانسیل را امولسیون کرده و منجر به زنگ زدگی روی دنده و سطوح بلبرینگ می شود.

انواع مختلف دیفرانسیل لیفتراک

دیفرانسیل لیفتراک

دیفرانسیل ها در تمام لیفتراک ها گنجانده شده اند و انواع مختلفی دارند. ساده ترین نوع دیفرانسیل لیفتراک، دیفرانسیل باز است. این نوع دیفرانسیل مقدار مشابهی گشتاور را به چرخ های لیفتراک اعمال می کند. بدی دیفرانسیل باز زمانی به چشم می آید که یک لیفتراک با یک تایر روی یخ و دیگری روی زمین رانده شود. از آنجایی که دیفرانسیل باز مقدار یکسانی گشتاور را منتقل می کند، ممکن است یک چرخ لیفتراک به طور بی اختیار بچرخد و لیفتراک حرکت نکند.

راه حل این مشکل استفاده از دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) است. دیفرانسیل لغزش محدود همانند دیفرانسیل معمولی در حین یک چرخش عمل می کند و علاوه بر آن در صورت لغزش تایر، گشتاور اضافی را برای چرخ غیر لغزنده لیفتراک فراهم می کند. انواع مختلف دیفرانسیل لیفتراک ها عبارتند از دیفرانسیل نوع کلاچ، کوپلینگ ویسکوز، دیفرانسیل قفل کننده و دیفرانسیل پیچشی.

دیفرانسیل لیفتراک از نوع کلاچ شباهت هایی با نوع باز دارد، اما دارای فنر و چند کلاچ است. دیفرانسیل نوع کلاچ شناخته شده ترین نوع دیفرانسیل با لغزش محدود است. این همان دیفرانسیل باز است که در اجزای خود با اضافه کردن یک فنر پشتی و مجموعه ای از کلاچ تشکیل می شود. دیفرانسیل لیفتراک از نوع کلاچ برای حل مشکل لیفتراک که یک تایر روی یخ و دیگری روی زمین حرکت می کند، کار می کند. لیفتراک به سمت جلو حرکت می کند، اما نه با قدرت کامل.

دیفرانسیل کوپلینگ ویسکوز، تقریباً در تمام لیفتراک های ۴ چرخ محرک یافت می شود. این نوع دیفرانسیل لیفتراک برای برقراری ارتباط بین چرخ‌های جلو و عقب عمل می‌کند تا در صورت شروع به لیز خوردن یکی از چرخ‌ها، گشتاور را بتوان به مجموعه چرخ‌های غیر لغزنده دیگر منتقل کرد.

نوع دیگر دیفرانسیل، دیفرانسیل قفل کننده، متناسب با نیازهای لیفتراک های فضای باز و خارج از جاده است. دارای قطعات مشابه دیفرانسیل باز است، اما مجهز به مکانیزم الکتریکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی است تا هر دو پینیون خروجی را به هم قفل کند. این مکانیسم در بیشتر موارد به صورت دستی فعال می شود. هنگامی که یک چرخ از جاده خارج می شود، چرخ دیگر تحت تأثیر قرار نمی گیرد و هر دو چرخ لیفتراک به چرخش خود با همان سرعت ادامه می دهند.

ما در تاپکولیفت مجموعه گسترده ای از انواع قطعات دیفرانسیل لیفتراک را توزیع می کنیم. تاپکولیفت سریع ترین روش های ارسال قطعات را با مناسب ترین قیمت ارائه می دهد.تاپکولیفت

تصاویر دیفرانسیل لیفتراک

دیفرانسیل لیفتراک دیفرانسیل لیفتراک دیفرانسیل لیفتراک دیفرانسیل لیفتراک

دنده خورشیدی دیفرانسیل لیفتراکمقاله دیگر ما را در خصوص دنده خورشیدی دیفرانسیل لیفتراک (هرزگرد) در همین سایت بخوانید...