سرسیلندر لیفتراک را میتوان مکمل بلوک سیلندر دانست، این قطعه بر روی بلوک سیلندر نصب میشود و محفظه احتراق برای پیستون را به وجود میآورد.
همانگونه که مسیر حرکت پیستون در داخل بلوک سیلندر میباشد و بلوک سیلندر، بستر حرکت پیستون را فراهم میکند، سرسیلندر، محفظه احتراق پیستون را ایجاد کرده و سوپاپها، بادامکها و سایر اجزای تایمینگ بر روی آن نصب میشوند. هنگامی که موتور خودرو نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، باید سرسیلندر آن باز شود. باز شدن سرسیلندر، امکان دسترسی به پیستون و سایر اجزا سیلندر را فراهم میکند.
در لیفتراکهایی که سیلندرهای آن بصورت جفت روبروی همدیگر قرار میگیرند (سیلندرهای v شکل)، معمولاً از دو سرسیلندر استفاده میکنند که هر کدام نصف سیلندرها را پوشش میدهند.
سرسیلندر نیز مانند بلوک سیلندر میبایست خنک شود. سرسیلندر یا از طریق گردش آب در شیارهای مخصوص ایجاد شده در سرسیلندر خنک میشود و یا از طریق عبور هوا از سطح سرسیلندر خنک میشود. سطح خارجی سر سیلندرهایی که توسط هوا خنک میشوند به صورت پره های موازی ساخته میشوند تا تبادل گرمایی بهتری با هوا داشته باشند.
معمولاً سرسیلندرهایی توسط هوا خنک میشوند که در برابر جریان باد مستقیم قرار دارند و حرارت زیادی تولید نمیکنند. مانند موتورهای تک سیلندری که در موتورسیکلتها استفاده میشوند.
سرسیلندر را اگر بخواهیم بسیار ساده بررسی کنیم میتوان به عنوان یک بخش فلزی در نظر گرفت که بر روی بلوک سیلندر نصب میشود تا در فرآیند کاری موتور لیفتراک، بتوان جلوی ورود گازها را در زمان لازم بگیرد و به علاوه به طور موقت مسیر ورود سوخت و خروج دود را فراهم کند.
البته در این وظایف، سرسیلندر تنها نیست و این وظایف مهم را با کمک واشر سرسیلندر، سوپاپها و میل سوپاپ انجام میدهد.
شرکت تاپکولیفت تبریز به منظور بهره مندی و کسب رضایت همکاران و مشتریان خود و ارتقا کیفیت خدمات رسانی آمادگی خود را در جهت تأمین قطعات یدکی لیفتراک های زیر اعلام مینماید:
قطعات یدکی لیفتراک تویوتا TOYOTA ژاپن.
قطعات یدکی لیفتراک دوو-دووسان DAEWOO کره.
قطعات یدکی لیفتراک کوماتسو KOMATSU ژاپن.
قطعات یدکی لیفتراک هلی HELI آمریکا.
قطعات یدکی لیفتراک سهند SAHAND ایران.
قطعات یدکی لیفتراک سپاهان SEPAHAN ایران.