رینگ پیستون برای جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده در زمان تراکم و گاز مشتعل شده در زمان احتراق، از بین سیلندر و پیستون استفاده میشود و همچنین به عنوان عامل آببندی است.
وظایف رینگ پیستون
چون نمیتوان پیستون را چنان ساخت که خود به خود سیلندر را آببندی کند بنابراین در ناحیه فوقانی پیستون شیارهای رینگ نشین تعبیه میکنند.
در استفاده از رینگها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال میشود که اهم آنها عبارتند از:
۱- کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر تا حداقل ممکن.
۲- جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد.
۳- کنترل روغن و روغن کاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون.
۴- آب بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون.
۵- جمع آوری و پاک کردن روغن از جداره سیلندر و جلوگیری از ورود آن به محفظه احتراق.
۶- انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد.
در پیستون دو نوع رینگ فشاری و روغنی وجود دارد.
رینگ پیستون چیست؟
برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر توجه کنید. در نظر بگیرید که یک قوطی کنسرو ماهی را به سطح صافی مثل یک تکه فلز، شیشه آینهای و... تکیه دهید حال از کنار به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از لبههای فوقانی و تحتانی که مقداری برجستهتر است به سطح مذکور چسبیده است و مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگهای پیستون همان برجستگیها میباشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون.
ساختار رینگهای پیستون
رینگهای پیستون از جنس چدن خاکستری ساخته میشوند، زیرا فلزی است مقاوم که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان میدهد و در ضمن دارای قابلیت ارتجاعی خوبی میباشد. تعداد رینگها در هر پیستون بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر میباشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما موتورهای دیزلی معمولاً دارای ۵ تا ۷ رینگ در هر پیستون میباشند.
انوع رینگها و طرز کار آنها
رینگها برحسب کار مخصوصی که انجام میدهند و نیز برحسب محل قرارگیریشان بر روی پیستون طبقهبندی میگردند. بر این اساس رینگها به دو گروه رینگهای متراکم و رینگهای روغن تقسیم میشوند.
این رینگها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز در زمان قدرت جلوگیری میکند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک کردن روغن را انجام میدهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی سیلندر قرار داده شده است. رینگهای متراکم با انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بهوجود میآورند.
رینگهای متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و همچنین توسط فشار احتراق که در زمان انفجار سوخت در پشت آنها بهوجود میآید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر میچسبند. رینگهای متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون قرار میگیرند (شیارهای بالاتر از رینگهای روغن).
رینگهای روغن
یکی از انواع رینگهای شیاردار، سوراخدار یا چاکدار میباشند و معمولاً در پایینترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار میگیرند. کار رینگهای روغن این است که پخش روغن روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی روغن جلوگیری نمایند.
کاربرد ویژه رینگهای پیستون
برای کنترل بهتر روغن، اغلب از منبسط کنندههای فنری در پشت رینگهای روغن استفاده میشود. در بعضی از موتورهای رینگهای روغن هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار میگیرند. در ضمن هر رینگ دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن میتوان قطر رینگها را در موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن پیستون داخل سیلندر، کم و زیاد کرد.
شرکت تاپکولیفت تبریز به منظور بهره مندی و کسب رضایت همکاران و مشتریان خود و ارتقا کیفیت خدمات رسانی آمادگی خود را در جهت تأمین قطعات یدکی لیفتراک های زیر اعلام مینماید:
قطعات یدکی لیفتراک تویوتا TOYOTA ژاپن.
قطعات یدکی لیفتراک دوو-دووسان DAEWOO کره.
قطعات یدکی لیفتراک کوماتسو KOMATSU ژاپن.
قطعات یدکی لیفتراک هلی HELI آمریکا.
قطعات یدکی لیفتراک سهند SAHAND ایران.
قطعات یدکی لیفتراک سپاهان SEPAHAN ایران.