نکات مهم در تعویض لاستیک لیفتراکآیا میتوانیم برای لیفتراک از هر دو نوع لاستیک توپر و بادی استفاده کنیم؟

یکی از مهترین سوالاتی که ذهن اکثر کاربران را در زمان خرید لاستیک به خود مشغول می کند این است که آیا می توان از هر دو نوع لاستیک لیفتراک توپر و لاستیک لیفتراک بادی به صورت همزمان در یک لیفتراک استفاده کرد یا نه؟ در جواب باید بگوییم بله، منتهی برحسب شرایط کاری و محیط کار می توانیم نسبت به انتخاب نوع لاستیک توپر و یا بادی تصمیم بگیریم.

در صورتی که بخواهید با انواع لاستیک لیفتراک و ساختار آنها آشنا شوید می توانید به صورت مبسوط مقاله دیگر ما را در همین سایت مطالعه نمایید. (اینجا را کلیک کنید). در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مزایا و معایب استفاده از انواع لاستیک لیفتراک آشنا شوید.

لاستیک های توپر عمر بالایی دارند و هر چند در زمان خرید حدود دو الی سه برابر گران تر از نوع بادی خود هستند ولی زمان کاری خیلی بیشتر نسبت به لاستیک های بادی دارند. این شرایط سبب شده که برخی از مصرف کنندگان به فکر تعویض لاستیک از حالت بادی به توپر باشند. البته این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد به عنوان مثال:

لاستیک های توپر عمر بالایی دارند ولی اگر محیط کاری صاف نباشد تمامی ارتعاشات وارده از سطح زمین به دلیل عدم وجود سیستم تعلیق در لیفتراک مستقیم وارد اکسل و قطعات اکسل می شود و در بلند مدت سگ دست ها و قطعات اکسل و یا قطعات بدنه دچار صدمه میشوند.

در مقابل، لاستیک بادی لیفتراک عمر کاری کمتر داشته ولی باعث کارکرد مناسبتر و نرمتر دستگاه می گردد.

موارد فوق در صورتی است که نوع لاستیک های به کار رفته در لیفتراک یکسان باشد. حال سوال اصلی اینجاست که آیا می توان لاستیک های جلو بادی و عقب توپر و یا بالعکس استفاده کرد یا خیر؟

در پاسخ می توان گفت مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد، منتهی باید محل کار خود را از لحاظ صافی سطح کار لیفتراک بررسی کرد و اگر محیط تمیز و صاف بدون دست انداز باشد در شرایطی می توانید از هر دو نوع لاستیک لیفتراک به صورت همزمان استفاده کنید.

در این باره مباحث فروانی بین فروشندگان لاستیک لیفتراک و حتی رانندگان لیفتراک وجود دارد و اکثریت بر این باورند که اگر بخواهیم عملکرد لیفتراک به صورت نرمال باشد لازم است هر دو جفت لاستیک لیفتراک یکسان باشند (یا بادی یا توپر انتخاب شود). درغیر این صورت بنا بر دلایلی ممکن است دستگاه از لحاظ تنظیم بودن ارتفاع میزان نباشد و موجب خساراتی شود که این مورد نیز نیاز به مطالعه و بحث و بررسی فروانی از لحاظ علمی دارد.

متخصصین شرکت تاپکولیفت نیز بر این باورند که بهتر است هر دو جفت لاستیک جلو و عقب لیفتراک از یک نوع بوده و اگر تصمیم به تعویض و تبدیل لاستیک ها را دارید بهتر است تمامی آنها از یک نوع (توپر و یا بادی) انتخاب شود با ذکر این نکته که باز هم امکان استفاده از هر دو نوع لاستیک وجود دارد.

بهترین زمان تعویض لاستیک های لیفتراک و روشهای تشخیص آن چیست؟

برخی از مشتریان تا آخرین نفس از لاستیک های خود کار می کشند و تا روزی که لاستیک پاره نشده دست از کنار گذاشتن لاستیک های فرسوده خود بر نمیدارند. این کار بسیار اشتباه بوده و خطرات جانی و مالی فراوانی برای محصولات و اپراتور یا کارگران انبار به وجود می آورد. در شرایط استاندارد باید همواره برای هر لیفتراک، ۲ حلقه لاستیک در شارژ انبار خود داشته باشید که اگر خدای نکرده مشکلی پیش آمد در بهترین زمان و اسرع وقت آنها را تعویض نمایید.

برای اینکه بهره وری لاستیک لیفتراک خود را بالا ببرید می توانید مقاله دیگری را که در این خصوص تألیف کرده ایم در همین سایت مطالعه نمایید. (اینجا را کلیک کنید). اما اگر بخواهیم بهترین زمان تعویض لاستیک و تشخیص آن را توضیح دهیم می توانیم به دو روش زیر اکتفا کنیم.

تشخیص و بررسی چشمی لاستیک لیفتراک

نکات مهم در تعویض لاستیک لیفتراک

در تشخیص و بررسی چشمی لاستیک لیفتراک که باید هر ماهه انجام شود باید دور تا دور لاستیک را از وجود هر گونه ترک و یا بریدگی بررسی نمود و یا از روی گل های لاستیک که صاف شده و از بین رفته به زمان تعویض آن پی برد. برخی از برندهای لاستیک بر روی بدنه لاستیک نشانگر فرسودگی درج می کنند که بایستی قبل از رسیدن به نقطه پایانی نشانگر فرسودگی، اقدام به تعویض لاستیک لیفتراک نمود. در صورت ادامه استفاده بیشتر از لاستیک لیفتراک باید منتظر رفتارهای عجیب و غریب از لاستیک باشیم.

نکات مهم در تعویض لاستیک لیفتراک

تشخیص از روی تاریخ تولید لاستیک لیفتراک

باید دور لاستیک را که نوشته هایی از سال و ماه تولید دارند ارزیابی کرد و اگر تاریخ تولید لاستیک بیشتر از چهار سال سپری شده باشد، آن را به نوعی فاسد و از بین رفته تلقی نمود.

البته این موضوع فقط در لاستیک های بادی قابل تشخیص می باشد. در لاستیک های توپر، تاریخ تولید چندان مطرح نبوده و فقط در صورتی که لاستیک از روی ظاهر خراب شده باشد زمان تعویض آن رسیده است.

به طور کلی لاستیک های لیفتراک چه از نوع بادی یا توپر، باید در بهترین زمان ممکن تعویض شوند و کار به دقیقه نود نکشد. لاستیک جز ساده ولی در عین حال حیاتی ترین بخش یک لیفتراک می باشد. اگر چه ممکن است موتور لیفتراک، فوق العاده باشد ولی اگر لاستیک سالم نداشته باشیم بازده کاری لیفتراک ما خیلی کم خواهد بود.

تأخیر در تعویض لاستیک لیفتراک، علاوه بر اینکه مصرف سوخت را افزایش می دهد، زیر بار سنگین ممکن است باعث ترکیدن آن ها و تحمیل میلیون ها تومان خسارت مالی به تجهیزات و محصولات شده و از همه مهمتر اپراتور و کارگران و حتی مدیران انبار در معرض خطرات و صدمات جبران ناپذیر جانی قرار گیرند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برند لاستیک لیفتراک نیز در عمر لاستیک و کارکرد آن در شرایط متفاوت کاری تأثیر دارد و لازم است با انتخاب برند مناسب و مرغوب، بهترین کارکرد لاستیک لیفتراک را تضمین کرد. در همین خصوص مقاله دیگر ما را با عنوان «برندهای لاستیک لیفتراک» در همین سایت مطالعه نمایید. با این حال اگر به دنبال پاسخ کاملتر باشید می توانید جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

شرکت تاپکولیفت تأمین کننده انواع لاستیک های توپر و بادی در تمامی برند های موجود در بازار آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد.