میل سوپاپ یا میل بادامک لیفتراک میل سوپاپ یا میل بادامک شفتی است که بر روی آن برای هر سیلندر بادامک هایی قرار دارد که کار باز و بسته کردن سوپاپها در زمانبندی مشخص شده را انجام می‌دهد.

میل سوپاپ یا میل بادامک همچنین در صورت نیاز می‌تواند شامل بادامک اضافی برای پمپ های سوخت باشد.

میل بادامک قدرت خود را به وسیله زنجیر، تسمه و یا دنده از میل لنگ می‌گیرد. سرعت چرخش میل بادامک در موتور چهار زمانه نصف سرعت موتور، و در موتور دو زمانه برابر با سرعت موتور است.

میل سوپاپ نیروی خود را از طریق میل تایپیت‌ها و اسبک‌ها به سوپاپ‌ها وارد می‌کند. البته در موتورهایی که میل سوپاپ در بالای سر سیلندر قرار دارد، بادامک مستقیماً با اسبک‌ها در تماس است.

گاهی در موتورها از دو میل سوپاپ جداگانه برای هر یک از اهداف فوق استفاده می‌شود.

بادامک در میل سوپاپ

برای هر یک از سوپاپ‌ها یک بادامک در نظر گرفته شده است این بادامک‌ها تحت زاویه مخصوص قرار گرفته و با فاصله معینی از یکدیگر عمل خود را انجام می‌دهند هر بادامک بایستی دارای مشخصات زیر باشد:

۱- بعد از کار کردن تغییر شکل ندهد.
۲- در موقع باز و بسته کردن سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند.

قسمتهای مختلف بادامک

میل سوپاپ یا میل بادامک لیفتراک۱- حد باز شدن (شیب ملایم باز شدن).
۲- پهلوی باز کردن سوپاپ.
۳- پهلوی بسته شدن سوپاپ.
۴- حد بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن) انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ ممکن است به سه صورت (دنده به دنده – زنجیری – تسمه ای) انجام شود چون در هر ۷۲۰ درجه گردش میل لنگ یک احتراق در هر سیلندر انجام می‌شود و در هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هر سوپاپ وجود دارد لذا گردش میل سوپاپ نصف گردش میل لنگ می‌باشد یعنی (در ۳۶۰ درجه گردش) و نسبت دنده آن‌ها نصف می‌باشد یعنی دنده میل سوپاپ دو برابر دنده میل لنگ می‌باشد.

 

انواع بادامک در میل سوپاپ

بادامکهای میل سوپاپ از نظر شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می‌شوند که هر یک دارای خواص به خود هستند:

۱- بادامک نوک تیز

۲- بادامک با نوک صاف و تخت

۳- بادامک با نوک نیم گرد

میل سوپاپ یا میل بادامک لیفتراکوظایف میل سوپاپ (میل بادامک)

میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه باز و بستن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد بر روی میل سوپاپ دایره اکسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد، میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت می‌نماید. وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد. در روی میل سوپاپ بادامک‌هایی قرار دارند که می‌توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط تبدیل نمایند. شکل بادمک‌ها در کار موتور تأثیر به‌سزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپ‌ها نیز روی بادامک‌ها محاسبه شده است.

 

۱) باز و بسته کردن سوپاپ‌ها توسط چخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک‌ها زیر تایپت ها.
۲) روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز (اکسانتریک) وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین و بالا و پایین رفتن آن، انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام می‌شود.
۳) روی میل سوپاپ دندانه‌ای وجود دارد که این دنده دلکو و اویل پمپ را به‌کار می‌اندازد.

معایبی که میل سوپاپ می‌تواند داشته باشد

۱) خوردگی بادامک‌ها که این حالت باعث به‌هم خوردن تایمینگ سوپاپ‌ها می‌شود.

۲) خوردگی یا شکستگی دنده اویل پمپ و دلکو.

۳) لقی بیش از حد بین میل سوپاپ و یاتاقانهای ثابت آن

که این لقی باعث کاهش فشار روغن می‌شود، در ضمن لقی بین ۰.۰۵ تا ۰.۱ میلی‌متر می‌باشد که به وسیله میکرومتر داخلی یا ساعت اندازه‌گیری می‌توان اندازه‌گیری کرد و هنگام جا زدن بوش باید دقت کرد که سوراخ روغن‌کاری در محل خود قرار بگیرد.

۴) در موتورهایی که ارتباط حرکتی میل لنگ و میل سوپاپ مستقیماً دو چرخ دنده می‌باشد برای تشخیص دقیق میزان لقی دو دنده می‌توان از میکرومتر ساعتی استفاده نمود، بدین ترتیب که میکرومتر ساعتی را به وسیله پایه‌اش روی بلوک موتور بسته و نوک ساعت را روی یکی از دنده‌های چرخ دنده قرار داده و با حرکت چرخ دنده دیگر میزان لقی دنده‌ها را از روی انحراف عقربه میکرومتر ساعتی معلوم می‌کنیم.

۵) برای آزمایش میزان لقی دو دنده می‌توان با قرار دادن تیغه فیلر در محل تماس دنده‌ها لقی را اندازه گرفت. میزان لقی مجاز بین دو چرخ دنده ۰.۰۷ تا ۰.۱۲ میلیمتر می‌باشد در صورتی که این لقی بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرخ دنده را عوض نمود.

۶) در موتورهایی که از زنجیر استفاده می‌شود معمولاً در اثر کار موتور زنجیره طولش زیاد می‌شود و همچنین چرخ دنده‌ها نیز سائیده می‌شوند. برای آزمایش زنجیر طول آن را با یک زنجیر نو مقایسه می‌کنند، اگر افزایش طول زنجیر کم باشد فقط بایستی زنجیر را عوض نمود، سپس دنده‌های چرخ دنده‌ها را بازدید نمود. در صورتی که طول زنجیر خیلی زیاد شده علاوه بر زنجیر چرخ دنده‌ها نیز بایستی عوض شوند به طور کلی لقی غیر مجاز بین ندها و افزایش طول زنجیر سبب مختل شدن تایمینگ سوپاپ‌ها و تولید صداهای غیر عادی می‌گردد.

۷) کنترل و بازرسی لقی طولی میل سوپاپ.

فاصله بین محور یاتاقان جلو و پلاک (واشر گلوئی) را زمانی که میل سوپاپ روی پایه مخصوص قرار داده ایم با فیلر اندازه می‌گیریم که این فاصله ۰.۰۳ تا ۰.۰۸ میلیمتر می‌باشد.

۸) کنترل خمش میل سوپاپ.

دو محور جا یاتاقانی کناره را روی دو پایه جناغی که روی صفحه صافی قرار دارد می‌گذاریم سپس ساعت را روی یکی از یاتاقانهای میل سوپاپ قرار داده و میل سوپاپ را بوسیله دست یک دور کامل می‌گردانیم و مقدار خمش را به دست می‌آوریم که نباید از ۰.۰۵ میلی‌متر تجاوز کند در صورت بیشتر بودن می‌توانیم آن را به وسیله پرس در حالت سرد صاف نمائیم.

۹) کنترل لقی جانبی به وسیله ساعت اندازه گیر.

میل سوپاپ را به سمت عقب حرکت می‌دهیم سپس ساعت را با مقداری پیش فشار روی ان قرار می‌دهیم و ساعت را صفر می‌کنیم با کشیدن دنده به سمت جلو و فشار امدن روی سوزن مقدار لقی جانبی را نشان می‌دهند.

شرکت تاپکولیفت تبریز به منظور بهره مندی و کسب رضایت همکاران و مشتریان خود و ارتقا کیفیت خدمات رسانی آمادگی خود را در جهت تأمین قطعات یدکی لیفتراک های زیر اعلام می‌نماید:

قطعات یدکی لیفتراک تویوتا TOYOTA ژاپن.

قطعات یدکی لیفتراک دوو-دووسان DAEWOO کره.

قطعات یدکی لیفتراک کوماتسو KOMATSU ژاپن.

قطعات یدکی لیفتراک هلی HELI آمریکا.

قطعات یدکی لیفتراک سهند SAHAND ایران.

قطعات یدکی لیفتراک سپاهان SEPAHAN ایران.