سویچ استارت لیفتراک

سوئیچ لیفتراک یکی از بخش‌های مهم برای راه ‌اندازی موتور می باشد. اگر این بخش دچار ایراد شود، ماشین روشن نخواهد شد. در این مطلب دلایلی را که ممکن است سوئیچ خراب شود و علل آن را توضیح داده ایم. علاوه بر آن، روش‌ هایی را برای زمان هایی که سوئیچ خراب شود معرفی کردیم تا بتوانید به‌ شکل موقت ماشین را روشن کنید و بعد سوئیچ را تعویض کنید. گاهی سوئیچ نیازی به تعویض کامل نخواهد داشت و کافی است قطعه‌ای از آن تعویض شده یا در صورت کثیفی تمیز شود.

از طریق سوئیچ، موتور لیفتراک یا هر وسیله نقلیه روشن و خاموش می شود. سوئیچ استارت معمولاً در کنار فرمان و سمت راست آن تعبیه می شود.

سوییچ استارت ها دارای چهار حالت LOCK ،ACC ،ON و START هستند.

در حالت اول LOCK (لاک) یا همان قفل فرمان می باشد. با قرار دادن سوئیچ در این حالت علاوه بر اینکه موتور خاموش است، فرمان نیز در حالت قفل قرار خواهد گرفت، به این معنی که غربیلک فرمان چرخشی نخواهد داشت و فقط در این حالت سوییچ امکان خارج شدن را دارد.

حالت دوم ACC (ای.سی.سی) یا تجهیزات جانبی نامگذاری شده است. با قرار دادن سوئیچ در این حالت می توان از تجهیزات جانبی برقی لیفتراک همچون چراغ ها استفاده کرد. در این حالت نیز موتور در حالت خاموش قرار گرفته است.

حالت سوم ON (آن) یا روشن می باشد. با قرار گرفتن سوئیچ در این وضعیت سیستم برقی، مدار جرقه زنی و علایم هشدار نمایشگر جلوی داشبورد روشن شده اما موتور لیفتراک همچنان خاموش خواهد بود. بنابراین منظور از ON یا روشن بودن در این وضعیت، روشن بودن موتور نمی باشد بلکه منظور باز بودن مدار های الکتریکی لیفتراک می باشد.

حالت چهارم START (استارت) یا شروع راه اندازی خواهد بود. با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت موتور راه اندازی می شود و میل لنگ با سرعت تقریبی ۱۰۰۰ دور در دقیقه شروع به دوران می کند. بعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئیچ به طور مجدد به حالت ON باز خواهد گشت.

نکته مهم: دقت داشته باشید پس از روشن شدن موتور لیفتراک سوییچ را دوباره در وضعیت استارت قرار ندهید زیرا سبب شکستن ماهک استارت شده و صدمات دیگری نیز وارد می کند.

سوئیچ یکی از اجزای مهم لیفتراک است که تمامی مدارهای الکترونیکی لیفتراک را راه اندازی می‌کند و از خالی شدن باتری لیفتراک در زمان هایی که لیفتراک به مدت طولانی پارک شده جلوگیری به عمل ‌می آورد. سوئیچ باتری لیفتراک را به استارت متصل می‌کند و به باتری امکان می‌دهد فرکانس قدرتمندی از انرژی را به استارت بفرستد تا لیفتراک روشن شود. عملکرد صحیح سوئیچ برای عمل سایر اجزا مهم میباشد.

سوئیچ چگونه باعث روشن شدن لیفتراک می‌شود؟

سوئیچ لیفتراک قطعه ‌ای است که دو جزء مکانیکی و الکترونیکی دارد. قسمت مکانیکی سویچ لیفتراک، بخشی استوانه‌ای است و کلید در آن قرار می‌گیرد. داخل این استوانه تعدادی پین قرار دارد که وقتی کلید را درون آن قرار دهیم، شیارهای روی تیغه کلید آنها را به داخل جایگاهشان حرکت می‌دهند و وقتی پین‌ها در جای خود قرار بگیرند کلید می‌تواند سوئیچ را روشن کند.

بخش مکانیکی سوئیچ حاوی مدارهای الکتریکی می باشد که با چرخاندن کلید در داخل قفل به هم متصل می‌شوند. به‌عنوان مثال، وقتی سوئیچ روشن است، دو کنتامتور را به هم متصل می‌کند که باعث رساندن برق به رله احتراق شده و اجزای الکترونیکی لیفتراک روشن خواهند شد.

علائم خرابی سوئیچ لیفتراک

لیفتراک با استارت زدن روشن نمی‌ شود.

همان گونه که اشاره شد فرآیند روشن‌ کردن لیفتراک باید در دو مرحله انجام شود. ابتدا سوئیچ باید روی وضعیت روشن قرار گرفته باشد و در مرحله بعدی استارت بخورد. در مرحله دوم سوئیچ باید فرکانسی به موتور استارتر بفرستد تا به چرخش در بیاید. اگر سوئیچ مشکل پیدا کند، لیفتراک روشن نخواهد شد. بنابراین یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ می‌تواند روشن‌ نشدن لیفتراک باشد.

لیفتراک در حین حرکت خاموش می شود.

اگر اتصالات سوئیچ لیفتراک خراب باشد، امکان دارد ناگهان روی موقعیت خاموش قرار بگیرد. بنابراین لیفتراک در حین رانندگی ناگهان خاموش می شود. اگر این اتفاق افتاد، به صفحه آمپر نگاه کنید. چنانچه همه چراغ‌ های آمپر خاموش شده و موتور از کار افتاده باشد، علایمی از نشانه‌های خرابی سوئیچ لیفتراک  می باشد.

چراغهای پشت آمپر در حال چشمک زنی

یکی از نشانه های خرابی سوئیچ لیفتراک این است که چراغ‌ های پشت آمپر یا سایر لوازم الکترونیکی چشمک می ‌زنند یا هر از گاهی روشن و خاموش شوند. این نشان دهنده این است که صفحه اتصال سوئیچ خراب شده است و امکان دارد در اثر خوردگی یا ساییده شدن به این حالت افتاده باشد. البته این مورد قابل ‌تعمیر نیست، البته نیازی به تعویض کل سیستم سوئیچ احتراق هم نیست. کافی است صرفاً همان قطعه را تعویض کنید.

کلید سوئیچ را روشن نمی کند.

وقتی کلید را وارد کرده و بچرخانید اما سوئیچ روی موقعیت روشن قرار نمی‌گیرد، درصورتی‌ که باتری شارژ کافی دارد، نشان دهنده خرابی سوئیچ است.

کلید نمی چرخد.

این مشکل در کلیدهایی که طراحی استوانه ‌ای روی تیغه دارند زیاد است. با گذشت زمان، شیارها و دندانه‌ های روی سوئیچ گرد و صاف می‌شوند. این باعث می‌شود کلید نتواند سوئیچ را در موقعیت‌های درست قرار دهد. وقتی کلید نمی‌چرخد سوئیچ لیفتراک را روشن نمی‌کند.

صدای موتور استارتر را نمی شنوید.

یکی دیگر از نشانه های اشکال در سوئیچ لیفتراک این است که هنگام چرخاندن کلید صدای کلیک‌ مانند استارت را نمی شنوید.

علل خرابی سوییچ استارت لیفتراک

گیر کردن شکسته کلید در داخل سوییچ
خرابی شیارها و برش‌های درون سوئیچ به‌ دلیل فرسودگی یا کثیف ‌شدن
معیوب ‌بودن سوئیچ نو از ابتدا
وجود ایراد در رایانه لیفتراک

اگر سوئیچ لیفتراک خراب شود چکار کنیم؟

روش‌ های زیادی وجود دارد که اگر سوئیچ لیفتراک خراب شود بتوانیم موقتاً آن را روشن کنیم. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از مته و پیچ‌ گوشتی

برای استفاده از این روش باید کمی مراقب باشید؛ زیرا امکان دارد به سوئیچ بیشتر از چیزی که هست آسیب برسانید. یک مته فلزی را به اندازه طول کلید وارد سوراخ کلید کنید تا پین‌های داخلی را به سمت داخل فشاردهید. حالا یک پیچ‌ گوشتی بردارید و درون سوراخ کلید قراردهید و بچرخانید. اگر درست انجام داده شود لیفتراک روشن خواهد شد.

استفاده از کابل جامپر

کاپوت لیفتراک را باز کنید و با استفاده از کابل جامپر، پایانه مثبت باتری را به سر مثبت کویل یا سیم‌ پیچ وصل کنید. این امر قدرت لازم را برای راه‌اندازی موتور فراهم می‌کند. حالا باید سلنوئید استارت را پیدا کنید و آن را به پایانه مثبت باتری وصل کنید. سپس سیم سوئیچ را از سلنوئید جدا کنید. با استفاده از یک پیچ‌ گوشتی پایانه مثبت سلنوئید را به پست متصل به سوئیچ اتصال دهید. با این کار سلنوئید فعال شده و لیفتراک روشن می‌شود.

در زیر چند نمونه انواع سوئیچ لیفتراک که در شرکت تاپکولیفت عرضه می گردد را مشاهده می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

سوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراک سوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراک سوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراکسوئیچ لیفتراک