سیستم ترمز لیفتراک سیستم ترمز لیفتراک، به این منظور شکل گرفته که با اراده راننده، در ناحیه چرخ‌ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به این منظور، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می‌دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد.

امروزه کارکرد این سیستم‌ها فراتر رفته و علاوه بر کاهش سرعت و توقف لیفتراک، در هندلینگ آن هم نقش مهمی دارد. این ویژگی مخصوصاً در پیچ‌ها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد ماشین رسیده و از لغزش‌های خطرناک روی سطح کارخانه یا تغییر جهت آن جلوگیری می‌کند.

ترمزها سیستمی هستند که بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک کار می‌کنند. بیشتر سیستم‌های ترمز که امروزه در لیفتراک‌ها می‌بینیم، به کمک روغن عمل می‌کنند. از نظر علمی ثابت شده است که مایعات و روغن‌ها، مثل هوا نیستند که قابلیت متراکم شدن داشته باشند. بدین ترتیب است که وقتی به آن‌ها فشاری وارد شود، با حفظ حجم خود جابه‌جا می‌شوند و فشار منتقل شده را به جایی دیگر منتقل کنند. پس چیزی به اسم متراکم شدن را در آن‌ها نمی‌بینیم. و چنین بود که متخصصان دریافتند می‌توانند سیستمی ابداع کنند که در آن با فشردن پا روی پدال، از همین روغن و مایعات و خاصیت عدم تراکم آن‌ها برای کم کردن سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌ها استفاده کنند.

نحوه عملکرد سیستم ترمز لیفتراک

یکی از مهم‌ترین سئوالات مطرح شده، این است که چطور با یک نیروی ساده که همانا فشردن پا روی پدال ترمز است، ماشینی با این وزن متوقف می‌شود؟ بر اساس قواعد فیزیکی اینرسی سکون و حرکت، وقتی جسمی در حالت سکون یا حرکت است، مادامی که نیرویی به آن وارد نشده و درگیر مقاومتی نشود، به سکون یا حرکت خودش ادامه می‌دهد. به این منظور، برای غلبه بر اینرسی حرکت، باید نیرویی بیشتر و مقاومتی بیشتر وارد شود. چطور است که یک حرکت ساده پا روی پدال، چنین نیرویی را ایجاد می‌کند؟

متخصصان با طراحی‌های خاصی که در سیستم‌های مختلف ترمز ایجاد کرده‌اند، عملاً نیروی اولیه‌ی وارد شده به پدال ترمز را چند برابر می‌کنند تا قادر به کاهش سرعت یا توقف لیفتراک باشد. مهندسان به این منظور از اصول مزیت مکانیکی (اهرم) و افزایش نیروی هیدرولیکی سود می‌برند تا نیروی اولیه وارد شده را افزایش داده و چند برابر کنند. طبق اصل مزیت مکانیکی، نیرویی که ماشین بر جسم وارد می‌کند چند برابر نیرویی است که ما بر ماشین وارد می‌کنیم. در اهرم‌ها، مزیت مکانیکی از نسبت طول بازوی محرک به طول بازوی مقاوم به دست می‌آید. با دستکاری این نسبت، عملاً نیروی وارد شده چند برابر می‌شود تا قادر به توقف خودرو باشیم.

بخش های اصلی سیستم ترمز لیفتراک

سیستم ترمز مستقر در چرخ لیفتراکسیلندر اصلی، روغن ترمز، لنت‌های ترمز و درام ترمز که از طریق کابل‌های سیلندر و لوله‌های ترمز به یکدیگر وصل می‌شوند. هرگونه قطعی در لوله‌های ترمز می‌تواند باعث شود که لیفتراک از توقف باز بماند و از رمپ بیفتد یا تصادفی رخ دهد و این مسأله اجرای عملیات حفظ و نگهداری منظم سیستم ترمز و استفاده از قطعات اورجینال را ضروری می‌سازد.

نکات مهم و ضروری در مواجه با مشکلات ترمز

مخزن روغن ترمز: نشت از مخزن سیلندر اصلی، روغن ترمز یا مشکل در آب‌بندی می‌تواند منجر به تأخیر در عمل ترمز کردن شود.

لنت‌های ترمز لیفتراک: فرسوده شدن یا آسیب دیدن لنت‌های ترمز می‌تواند باعث ترمز گرفتن نامناسب و آسیب به درام‌های ترمز شود.

توقف و حرکت لیفتراک به دلیل وزن کاری بسیار زیاد معمولاً بسیار مشکل و نیاز به ترمز بسیار مطمئن دارد. متأسفانه برخی افراد به دلیل ساختمان ساده این سیستم، ترمز لیفتراک را دست کم می‌گیرند و با دست کاری غیر اصولی و یا استفاده از قطعات نامرغوب در تعمیر، سبب بروز صدمات مالی و جانی به خود می‌شوند.

شرکت تاپکولیفت تبریز با بررسی نکات ضعف و قوت انواع سیستم های ترمز لیفتراک آماده ارایه خدمات رایگان به شما می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر با مشاوران تاپکولیفت در ارتباط باشید.

این شرکت به منظور بهره مندی و کسب رضایت همکاران و مشتریان خود و ارتقا کیفیت خدمات رسانی آمادگی خود را در جهت تأمین قطعات یدکی لیفتراک های زیر اعلام می‌نماید:

قطعات یدکی لیفتراک تویوتا TOYOTA ژاپن.

قطعات یدکی لیفتراک دوو-دووسان DAEWOO کره.

قطعات یدکی لیفتراک کوماتسو KOMATSU ژاپن.

قطعات یدکی لیفتراک هلی HELI آمریکا.

قطعات یدکی لیفتراک سهند SAHAND ایران.

قطعات یدکی لیفتراک سپاهان SEPAHAN ایران.