پمپ انژکتور لیفتراک

پمپ انژکتور از طریق لوله های فلزی جریان سوخت را به انژکتورها می رساند. همانطور که می دانید، موتور لیفتراک دیزلی به دلیل قدرت بالا و عدم نیاز به سیستم جرقه زنی و برق و عمر طولانی قطعات آن بسیار مورد توجه است. اما با وجود ایرادات فنی اندکی که می تواند در این موتورها به وجود آید، از نظر تمیز کردن سوخت با برخی مسائل و ایرادات مواجه هستند که همین امر سبب استفاده از پمپ انژکتور در ماشین آلات سنگین دیزلی به ویژه لیفتراک شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با سیستم عملکردی پمپ انژکتور بیشتر آشنا شویم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

سیستم عملکرد پمپ انژکتور لیفتراک

یکی از مشکلات رایج لیفتراک های دیزلی استارت نخوردن آنهاست که بیشتر اوقات، این مسأله به سوخت ارتباط دارد. با پیشرفت علم و صنعت، انواع مختلف سیستم های سوخت رسانی بوجود آمده اند. در مدرنترین تجهیزات تولید شده، پمپ انژکتور لیفتراک دارای یک سوپاپ قطع کن برقی با یک سیم می باشد. هنگام عبور جریان از سیم پیچ، سوپاپ پمپ انتقال گازوئیل باز می شود و گازوئیل را درون محفظه احتراق هر سیلندر موتور تزریق می کند. پمپ انژکتور دارای یک لوله فولادی به ازای هر انژکتور می باشد. محور پمپ انژکتور توسط یک چرخ دنده با استفاده از چرخ دنده های تایمینگ موتور به گردش در می آید و اگر موتوری که روی لیفتراک قراردارد ۴ سیلندر باشد، ۴ لوله از جنس فولاد روی پمپ انژکتور قرار خواهد داشت. همچنین لوله یا شلنگی وجود دارد که مجوز ورود سوخت با فشار کم را می دهد. یک خط فولادی یا لاستیکی نیز که اجازه خروج سوخت از پمپ انژکتور و بازگشت به باک سوخت را خواهد داد.

پمپ انتقال سوخت و تفاوت آن با پمپ انژکتور لیفتراک

پمپ انتقال سوخت، گازوئیل را از باک به فیلترها و پمپ انژکتور می رساند. پمپ سوخت، سوخت را از باک به پمپ انژکتور انتقال می دهد و یک پمپ با فشار ضعیف میباشد. البته منظور از فشار ضعیف یا فشار کم به معنای ۵ تا ۱۵ پوند در اینچ مربع می باشد.

برای شناخت پمپ انژکتور از پمپ انتقال سوخت، به راحتی تعداد لوله های متصل به هر پمپ را بشمارید. پمپ انتقال سوخت یک لوله ورودی و یک لوله خروجی و گاهی اوقات یک خط کنارگذر دارد. ولی به پمپ انژکتور خطوط و لوله های بیشتری وصل شده است.

انژکتور سوخت، سوپاپی است که در زمان های عادی در برابر عبور سیال وضعیت بسته خواهد داشت. با زیاد شدن فشار تا فشار شکاف (نقطه ای که سوپاپ به علت فشار ایجاد شده شروع به حرکت می کند) سوپاپ انژکتور باز شده و سیال با فشار زیاد داخل سیلندر تزریق خواهد شد.

نقش فشار در پمپ انژکتور لیفتراک

فشار در اثر محدود شدن حرکت به وجود می آید و بدون جریان در یک مسیر، فشاری ایجاد نمی شود. جریان سیال در مسیر نامحدود فشار زیادی را ایجاد نمی کند، بلکه زمانی این اتفاق می افتد که جریان حرکت محدود شود و در این حالت است که گازوئیل جاری شده و باعث ایجاد فشار درون سیستم می شود. فشار ایجاد شده توانایی غلبه بر نیروهای مقاومتی را داشته و در زمان معین اجازه حرکت سیال را خواهد داشت. پمپ انتقال گازوئیل، باعث جریان سوخت به پمپ انژکتور می شود .که آن هم به نوبه خود جریان به سمت انژکتورها را از مسیر لوله های تزریق فولادی ایجاد می کند. این سوخت در رینگ های آب بندی مسی که روی دریچه های خروجی پمپ انژکتور و خود انژکتورها پیچ شده اند، شکافته، شکسته، چرخیده و پاشیده می شود. اگر سیلندر سرد به همین روال کار کند، باعث فرسایش رینگ های روی پیستون این سیلندر و آلودگی روغن موتور می شود.

نکته مهم: همیشه از کار کردن موتور دیزل در دمای توصیه شده اطمینان حاصل کنید.

هر اندازه که درجه حرارت کمتر از دمای مشخص شده باشد، باعث باقی ماندن سوخت بیشتر درون بوش های سیلندر می شود. در این حالت روانکارها را از دیواره سیلندر پاک می کند که موجب فرسایش بالای رینگ خواهد شد.

پمپ انژکتور لیفتراک دیزلی یک پمپ با فشار بسیار زیاد است که در فشار حدود ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ پوند psi کار می کند. پمپ انژکتور در قسمت ورودی سوخت دارای یک فیلتر و یک پمپ شارژ برای پیستون های داخل پمپ انژکتور است. هوا باید از طریق جریان سوخت درون لوله ها و حفره های متصل به پمپ انژکتور حذف شود. تمام سیستم های آب بندی شده که گازوئیل را به پمپ انژکتور می رسانند باید عاری از هوا باشند، در غیر اینصورت موتور متوقف شده و تا زمان خارج شدن هوا، شروع به کار نخواهد کرد.

در صورت عدم وجود پمپ انژکتور چه اتفاقی می افتد؟

یکی از اشکالات سیستم گرانشی بدون پمپ انتقال این است که سطح سوخت درون باک، تعیین کننده فشار موجود برای جریان از میان فیلتر مکش است. بنابراین در صورت پایین بودن سطح سوخت در باک و یا کثیف بودن فیلتر، فشار پایین می تواند باعث کار غیر عادی موتور شده. و نهایتاً به توقف آن بیانجامد و در این صورت، پس از پر کردن باک، برای شروع به کار دوباره موتور باید هواگیری انجام شود.

هنگامی که پمپ انتقال سوخت برقی نداشته باشیم، حتی پر کردن باک لیفتراک تناژ پایین که دارای سیستم سوخت رسانی گرانشی است، زحمت بیشتری دارد. سیستم سوخت رسانی گرانشی از باک شروع می شود و داخل باک یک لوله کوچک و معمولاً یک فیلتر جود دارد.

دلایل کار نکردن و توقف موتور دیزلی لیفتراک چیست؟

درون باک لجن ایجاد می شود و به شکل لجن سیاه رنگ لیز خزه مانند پدید می آید. این لجن مانع از حرکت سوخت به پمپ انتقال سوخت و بدین ترتیب ورودی پمپ انژکتور می شود. هنگامی که این فیلتر و لوله مسدود شوند، موتور خوب کار نکرده و سرعت آن کم میشود و لیفتراک متوقف خواهد شد. این نکته شایع ترین علت بد کار کردن و توقف موتورهای دیزلی است.

هنگامی که موتور دیزل شروع به نوسان کرده و سپس به طور عادی با دور موتور ثابت حرکت می کند و سپس دور موتور در حالت کار در جا پایین و بالا می رود  (surging)، احتمالاً علت آن محدودیت سوخت رسانی در نقطه انتقال سوخت است.

 

روشهای عیب یابی روشن نشدن موتور لیفتراک

۱) استفاده از سوخت نامناسب و عدم استارت خوردن
۲) نبود مایع داخل رادیاتور و داغ شدن سیستم های موتوری و غیر فعال شدن آنها
۳) کمبود روغن و کاهش فشار درون لوله ها
۴) کاهش ولتاژ باتری در شیر برقی قطع سوخت (تزریق سوخت به ناحیه سر سیلندر را متوقف می کند) که در این حالت ولتاژ را در شیر برقی قطع پمپ سوخت بررسی کنید.
۵) مشکلات سوخت را ابتدا با بررسی لوله های انژکتور سوخت بررسی کرده و پیچ های هواگیری لوله انژکتور را در سر سیلندر شل کنید.

نکته مهم: همیشه به خاطر داشته باشید برای سرویس دوره ای لیفتراک با کارشناسان تعمیر و نگهداری تاپکولیفت تماس بگیرید. در صورتی که آشنایی کافی با مکانیک لیفتراک و قطعات آن ندارید از تعمیر و یا دستکاری خودسرانه لیفتراک پرهیز کنید.

 

سوالاتی که برخی اپراتورهای لیفتراک از تاپکولیفت می پرسند:

علت ریپ زدن لیفتراک چیست؟
قیمت پمپ انژکتور لیفتراک چقدر است؟
دور موتور لیفتراک درجا کم و زیاد می شود
برای تعمیر پمپ انژکتور لیفتراک به کجا مراجعه کنم؟
لیفتراک استارت نمی خورد.
رینگ پیستون لیفتراک به شدت دچار فرسایش شده است.

برای پاسخ به این سوالات، مطلب فوق را مطالعه نموده و قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان ما در تاپکولیفت تماس بگیرید تا ضمن دریافت راهنمایی های لازم، در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر پمپ انژکتور لیفتراک، با شما همکاری نمایند.

انواع مختلف پمپ انژکتور لیفتراک در مجموعه تاپکولیفت به فروش می رسد که شامل موارد زیر است:

پمپ انژکتور سه پیچ لیفتراک سهند پرکینز همراه با سوزن
پمپ گازوئیل لیفتراک سپاهان
پمپ انژکتور گازوئیل لیفتراک کوماتسو
پمپ‌ انژکتور لیفتراک تویوتا
قطع کن پمپ انژکتور لیفتراک تویوتا
پمپ انژکتور لیفتراک هلی
پمپ انژکتور لیفتراک دوو دوسان
پمپ انژکتور لیفتراک نیسان
پمپ انژکتور لیفتراک دیزلی نوع آسیابی
پمپ انژکتور لیفتراک زگسل ژاپن
لوازم پمپ انژکتور لیفتراک بالکان کار
پمپ انژکتور لیفتراک ۳ تن
پمپ‌ انژکتور لیفتراک ۲٫۵ تن
پمپ انژکتور لیفتراک ۵ تن

در زیر چند نمونه انواع پمپ انژکتور لیفتراک و پمپ سوخت لیفتراک که در شرکت تاپکولیفت عرضه می گردد را مشاهده می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

پمپ انژکتور لیفتراکپمپ انژکتور لیفتراکپمپ انژکتور لیفتراکپمپ انژکتور لیفتراکپمپ انژکتور لیفتراکپمپ سوخت لیفتراکپمپ سوخت لیفتراکپمپ سوخت لیفتراکپمپ سوخت لیفتراک