اکسل لیفتراک اکسل یکی از اجزاء ثابت لیفتراک به‌شمار می‌آید و در واقع نقش محوریت مرکزی به منظور نصب چرخ‌ها را برعهده دارد. به اکسل در زبان انگلیسی “Axle” گفته می‌شود و محوری است که چرخ یا دنده در آن راستا قرار می‌گیرد. به طور کلی اکسل توسط یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده ثابت نگه داشته می‌شود تا چرخ یا دنده به صورت آزادانه به دور اکسل بچرخند و سبب حرکت خودرو شوند.

اکسل به تنهایی مکانیزم پیچیده‌ای ندارد اما وقتی وظایفی چون مکانیزم فرمان، انتقال قدرت، تعدیل اثر مسیر حرکت، کاهش دور لیفتراک و … بر عهده اکسل قرار بگیرد، ساختمان آن از پیچیدگی قابل توجهی برخوردار می‌شود. یکی از رایج‌ترین مشکلات در انواع لیفتراک به خرابی اکسل مربوط بوده و بسیاری از رانندگان این سوال را در ذهن خود دارند که علائم خرابی اکسل عقب لیفتراک چیست؟

آشنایی با انواع اکسل لیفتراک

اکسل لیفتراک (میله فرمان) محوری است که به منظور نصب چرخ‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که وظایف بیشتری از قبیل مکانیزم فرمان، انتقال قدرت، آزادی‌های حرکتی، کاهش دور چرخ‌ها و … هم بر عهده اکسل قرار گیرد با ساختمان پیچیده‌ای مواجه می‌شویم. اکسل به عنوان تیر عرضی در لیفتراک به ‌شمار می‌آید و هر لیفتراک با توجه به نوع کاربری دارای حداقل ۲ اکسل به صورت جلو و عقب است که به صورت محرک یا غیرمحرک هستند. از انواع اکسل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسل های دوویی

نوعی از اکسل که در آن اتصال محور دورانی چرخ‌های دو طرف به وسیله یک بدنه ثابت و صلب انجام می‌شود و جابجایی چرخ یک طرف سبب جابجایی چرخ‌های سمت دیگر می‌شود. این اکسل‌ها از استحکام و ظرفیت تحمل بار زیادی برخوردار بوده و مکانیز ساده‌ای دارند. اکسل‌های صلب اغلب در لیفتراک های سهند، سپاهان، دوسان و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اکسل‌های دوویی در ۲ نوع مختلف وجود دارند که عبارتند از:

اکسل دودویی اتصال مستقیم
اکسل دوویی با بست بلغاری

اکسل‌های بلغاری

در این نوع اکسل‌ها برخلاف اکسل ثابت، حرکت و جابجایی چرخ‌های یک سمت بر روی حرکت چرخ‌های سمت دیگر تاثیر زیادی ندارد و دلیل این امر مستقل بودن اجزا و متعلقات این اکسل در دو سمت خودرو است.

مکانیزم عملکرد این اکسل‌ها مانند فنر و میله‌های تعادل عمل کرده و از این رو به آن اکسل تعلیق مستقل گفته می‌شود.

قطعات چرخ و اکسل لیفتراک

سیستم اکسل و چرخ خودرو از قطعات و متعلقات زیادی تشکیل شده است. از جمله این قطعات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چهارشاخ گاردان
صلیبی
فلانچ
دیفینتال یا هوزینگ
کرانویل و پینیون
دنده‌های کاریر چرخ
گاردان
کله گاوی
سیبک زیر اکسل
سیستم ترمز
دیسک ترمز
کیت های پالانی
لنت ترمز
پدال ترمز
بوش مندل
لوازم زیرپا
پیستون ترمز
بوستر ترمز

آشنایی با علائم خرابی اکسل عقب لیفتراک

همانطور که گفته شد، اکسل به عنوان محور نصب چرخ‌ها شناخته می‌شود و خرابی این سیستم در لیفتراک های مختلف بسیار متداول بوده است. بسیاری از رانندگان این سوال را در ذهن خود دارند که چگونه بفهمیم اکسل عقب خراب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرابی اکسل عقب لیفتراک همواره با نشانه‌هایی همراه است. در ادامه به رایج‌ترین علائم خرابی اکسل عقب اشاره می‌کنیم:

شنیدن صدای تق تق با ریتم سریع از سمت عقب
شکستگی محفظه نگهدارنده گریس و نشت آن
تنظیم نبودن فرمان در اثر ضربه شدید
لرزش فرمان و لیفتراک در هنگام رانندگی
پارگی و پوسیدگی بوش اکسل عقب خودرو
خرابی پلوس لیفتراک

بنابراین اگر علائمی که گفته شد را در لیفتراک مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم به تعمیرگاه تخصصی  مراجعه کنید تا در صورت تشخیص خرابی اکسل، نسبت به تعویض آن اقدام شود.

شرکت تاپکولیفت تولید کننده انواع اکسل های لیفتراکی می‌باشد که با توجه به نوع مورد نیاز شما آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

خط تولید اکسل لیفتراک
تصویر خط تولید اکسل لیفتراک در شرکت تاپکولیفت

جهت اطلاعات بیشتر با مشاوران تاپکولیفت در ارتباط باشید.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله دیگر ما را در همین سایت با عنوان «اکسل لیفتراک» مطالعه نمایید.